Daun Ketapang Untuk Ikan Laga

Daun Ketapang merupakan sejenis bahan yang tidak asing lagi dalam industri penternakan betta dan juga ikan hiasan air tawar di Malaysia. Malah, bukan sahaja di Malaysia, di mana-mana negara sekalipun, ramai pembela atau penternak ikan hiasan akan menggunakan daun ketapang sebagai bahan penting dalam pembiakan dan pemeliharaan mereka.


Ada apa pada daun ketapang?

Daun ketapang dapat menurunkan PH air apabila asid Humin dan Tunnin bercampur dengan air yang direndam. Amat penting bagi ikan-ikan hiasan air tawar berada dalam keadaan air sebegini di mana ianya hampir menyerupai dengan habitat asal ikan-ikan tersebut.

Pokok Ketapang banyak boleh didapati mana-mana tempat di sekitar Malaysia terutamanya di sekita kawasan pantai. Orang pada zaman dahulu menanam pokok ketapang sebagai tempat berteduh dek kerana ketinggian dan kerendangan pohon ketapang. Daunnya yang lebar dan pokok berbentuk kanopi rendang amat sesuai dan selesa untuk dijadikan tempat berteduh.


Indian Almond Leaves adalah nama panggilan bagi orang inggeris untuk daun ketapang. Cara penggunaan yang senang dan bahan yang mudah didapati memudahkan para penternak dan pemelihara ikan hiasan air tawar untuk menggunakannya. Daun ketapang juga dikatakan dapat mengurangkan stress ikan, mencantikkan warna ikan, meransang ikan semasa spawning proses, merawat penyakit ikan dan juga memulihkan bahagian ikan yang tercedera. Sejauh mana kesahihannya, masih belum ada kajian saintifik.

Antara manfaat ikan laga untuk betta:

1- Mengurangkan stress
2- Menguatkan daya tahan ikan
3- Mencantikkan warna ikan
4- Menjadi penyembuh luka
5- Memulihkan bahagian yang tercedera
6- Mencergaskan ikan
7- Menguatkan daya tahan fry






Comments

Post a Comment