Microworm Makanan Anak Ikan Laga


 Hai semua pencinta dan peminat betta sekalian alam! 

Baiklah, entri kali ini kita akan berkongsi tentang salah satu jenis makanan yang boleh diberikan kepada fry betta yang masih kecil berumur 3-4 hari ke atas. Lazimnya, fry betta boleh diberi makan dengan makanan yang kecil, sesuai dengan saiz mereka yang masih kecil. Ketika berumur3-4 hari, salah satu makanan yang sesuai yang diberikan adalah microworm.

Microworm adalah sejenis haiwan nematod kecil seakan-akan cacing kecil yang berwarna putih. Microworm hidup dan membiak dalam medium yang lembap dan lembik seperti oat, roti dan kentang. Medium ini membolehkan mereka hidup dan membiak dengan pesat. Saiznya yang halus, memudahkan fry atau anak-anak ikan kecil untuk memakan mereka.

CARA MEMBERI MAKAN MICROWORM KEPADA FRY

Kaedah memberi makan yang sangat senang, hanya perlu menggunakan cotton buds, calitkan di dinding bekas yang terdapat mworm merangkak-rangkak tu, then bagi kepada fry.. cukup mudah kan?

CARA MEMBIAKKAN MICROWORM

1. Sediakan satu bekas yang bertutup tak kesah la nak guna cup atau gelas plastik yang org buat jual air tu ke, atau bekas yang lebih besar macam tupperware or seangkatan dengannya, asalkan bekas bertutup n kalau nak senang yang jernih la, senang korang semua nak tengok dari luar kalau2 dah boleh harvest.

2. Sediakan medium tak kesah la roti atau oat dan juga yis.

3. Bancuh medium, biar dia lembik tapi jangan terlalu cair, biar sedang2 molek je orang terengganu kata..

4. Masukkan starter culture ( sikit je pun tak ape sbb dia akan membiak)

5. Tutup bekas, jangan lupa tebuk lubang kasi udara masuk lah nak bernafas.

Okey lah.. itu sudah cukup untuk entri kali ni.. Papehal, komen kat bawah ye!

Dapatkan microworm anda sekarang di SINI!!!



Teratak Betta
Biase2 jer bro!



Comments

  1. salam.. nak tanya.. fry usia kurang dari seminggu tapi dah lepas 3 hari.. makanan dia perlu bagi berapa kali sehari atau kekerapan.. sya bg micro worm juga

    ReplyDelete

Post a Comment