TB Tips: Petua Memberi Makan Jentik-jentik kepada Betta Ikan Laga

sumber: Google

Pastinya anda menginginkan yang terbaik untuk ikan laga betta kesayangan anda bukan? Selain daripada pellet dan kutu air, anda juga boleh memberikan jentik-jentik sebagai alternatif makanan ikan betta hias daripada peringkat remaja hinggalah ke peringkat dewasa. Memberi makan jentik-jentik juga banyak khasiatnya kepada ikan laga. Ikan laga yang diberi makan jentik cepat membesar dan mengaktifkan ikan tersebut. Selain itu, pemberian jentik-jentik juga sangat sinonim dan sesuai kepada ikan betta jenis crowntail. Kebanyakan breeder-breeder yang ingin meng 'groom' crowntail akan menggunakan jentik-jentik supaya ikan lebih cantik dan terbaik. 
Namun, pemberiannya haruslah berkadaran, sekadar cukup-cukup untuk ikan tersebut. pemberian secara berlebihan akan menyebabkan ikan mendapat penyakit terutamanya dropsy. 
Walau bagaimanapun, ada jugak kelebihan memberi makan jentik-jentik ni kepada betta!
1- Ikan menjadi lebih aktif dan sihat!
2- Ikan lebih garang
3- Meransang pembentukan telur betta betina
Sold to Perlis

Haaa.. itulah antara kelebihan memberi makan jentik-jentik kepada ikan betta kesayangan kita. So, mana-mana rumah yang ada takungan air, ada jentik-jentik kat dalam boleh sauk, bagi makan ikan! Jangan ternak jentik-jentik sampai jadi nyamuk pulak. Nanti kesihatan mari, kene kompaun pulak.

Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment